Wednesday, March 16, 2011

KEHIDUPAN & JERAWAT

JERAWAT! Malunya hendak keluar, apa nak buat ni? Mungkin lebih baik menyorok saja di rumah supaya orang lain tidak nampak kesan cela yang ketara pada wajah. Tetapi sampai bila perlu berbuat demikian dan sanggupkah memerap diri selama 24 jam di rumah?
    Aku SANGGUP!..aq sanggup duduk 24 jam di rumah sebab jerawat (mcm yg aq buat sekarang ni la) tp aktiviti harian aq bukan 24 jam dalam rumah. Jadi, mo xmo, mesti jugak keluar rumah. Tapi selagi aq ble mengelak dan beri alasan supaya tidak keluar, aq duk dlm rumah jakla.
    
   Aku mau tanya kamu wahai pemuda pemudi berwajah sempurna, dahi licin tiada sebarang cela.. Apa pandangan kamu bila tengok orang yang bejerawat d mukanya(biasa d muka la)? suka? eee kotor? geli? buruk? hina? memalukan??? emm, 1 thing u all must know is, orang yang bejerawat ni bukan suka jgk bejerawat. Dorang xminta pun sebenarnya. Tapi, keadaan dan takdir suda tentukan nasib dorang bgitu. Hormon xseimbangla, muka jenis berminyakla, makan xtentula, tidur xcukupla..apala,itula,inilah..macam2 faktor (yg aq baca la). jadi pas ni, jgnla trus menghina, xmo kawan, malu duduk dekat2 dan semua perkara yang boleh menurunkan lagi keyakinan diri si penjerawat(?) ni.Sesungguhnya bukan kehendak mereka semua tu. Macam yg tlah aq tulis atas td tula..takdir. 

    Tapi aq xjugak nafikan yg jerawat ni berpunca sbb org tu xjaga kebersihan.Adalah jugak kes mcm gtu tp sikiiiit la..xbyk..mungkin 2 or 3 daripada 10 org (memandai2). Contoh paling dekat, aq la. Aku pun bejerawat jgk. Hari2 jgk aq mandi, cuci muka, jga makan, jga tidur, xmen kotor2..tp bejerawat jgk kan. sabar jak la. Tapi mungkin sebelum ni aku pengotor kali ya..hehehe...eaah! tu time kecik2.memangla, sbb men sampai xingat dunia. 

    Dari pengalaman dan perasaan aq berkenaan jerawat ni, jerawat ni orang cakap musuh kulit,musuh dorang, musuh remaja,musuh negara??? LOL. tp bagi aq jerawat ni la sahabat susah senang aq.  "hahahah adakah bekawan dengan jerawat! Apa barang!"  Bertahun-tahun aq kawan ngan jerawat ni. Sejak aku form 3 lagi tapi time tu jerawat ni just sorang2 jak..lama2 dia ajak kawan2 dia hangout sama ngan aq jgk. Memang menyusahkanla sahabat aq ni tp xblela ckp selalu, kecik ati plak dia nti. 
   
    Masalah yang timbul selepas masalah jerawat ni timbul ialah--> keyakinan diri memang jadi rendah. Ikut brapa bnyak jerawatla. Klu skit ja, rendah sikit jakla, if byk jerawat..maknanya sangat2 rendahla keyakinan tu. Aku akui itu. Aku sekarang ni mau behadapan ngan orang pun aq malu.Even ngan ahli kluarga aq pun aq malu. Aku malu mo keluar ngan kawan2..time keja klu ble aq mo duk dlm bilik sendri2 yang org len xble nampak aq. Klu aq kluar ngan kwn2 plak, ada dua malu yang aq mo elakkan. 1: aku malu aku akan malukan diriku sendri. n 2: aku takut aku malukan kwn aq sbb keadaan aq skrg. Tapi kwn aq ok ba, drg xkisah pun..Kan kawan2.hehe (kasi sedap ati). 

   Baikla, masalah yg seterusnya ni aq jasa serabutkan otak aq pikir .saja mau tambah jerawat buat koleksi.eheh. For those who have bf or gf. Macam mana drg hadapi saat2 ni ya? emmmm... ok let see la time 1st jatuh cinta tukan, gf or bf org tu mulus ja muka dia...n one of d reasons (keutamaan) he/she felt in love is becoz her/his beauty. tapi sekarang dia xcantik suda. So how ar???? Arrr...time ni la kita ble kesan lelaki/pmpuan tu punyai cinta sejati or x.  p/s: cintaila seseorg tu kerana agamanya..atthhhuiiiii..jd ustajahla plak.
haaaa.abis sd pikir masalah tu.timbul sd jerawat satu dkt idung.adoiiii.
    
   ba, sudala crita pasal jerawat ni. Esok2 ble sambung lagi. Akhir kata, aq sbgai si 'perasa' dlm topik ni sekadar mo meluahkan apa yg aq rasa. memang betul, sesuatu yang kita kehendaki InsyaAllah kita perolehi klu kita usaha. aq skrg ni dlm proses berusaha la ni..berusaha tuk kurangkan n klu ble tiadakan terus jrwat ni.Wah! demandnya.hehe. Tapi ingat, aq dan si penjerawat2 len d luar sana xpernah berusaha untuk dapatkan jerawat ni tau..so plz jangan geli, malu kawan, hina, caci, maki hamun, pinggirkan aq dan seanggakatan dengan aq. Kami jg mahu hidup!!! waaaaa..vote 4 me, ur future will be yours!  :)

TERUS KAWAN NGAN AKU YA.JANGAN TINGGALKAN AKU SENDIRI MENGHADAPI MASALAH INI.
gagal lagi,cubalagi

No comments:

Post a Comment